Wegwijs bij een hospitalisatie

Binnenkort word je opgenomen voor een medische ingreep. DKV is er om je bij te staan bij de voorbereidingen. Hieronder vind je alle informatie terug die je nodig hebt, zodat je hospitalisatie vlot verloopt en jij je kan focussen op een spoedig herstel.

Stappenplan bij hospitalisatie

1

Mijn verblijf voorbereiden

Het belangrijkste aspect van je hospitalisatie is de keuze van het ziekenhuis. Je kan via de DKV App het dichtstbijzijnde ziekenhuis in jouw buurt vinden, samen met de contactgegevens. Eens je je keuze hebt gemaakt, maak je een afspraak met de arts, die je kan bijhouden in de agenda van de DKV App. Bij opname in het ziekenhuis kies je jouw kamer in het ziekenhuis. Kies je voor een éénpersoonskamer of toch maar liever een tweepersoonskamer?

Veelgestelde vragen

2

Prehospitalisatiekosten

Je hebt bepaalde geneesmiddelen en medische hulpmiddelen moeten aankopen of hebt nog doktersconsultaties in aanloop naar je hospitalisatie ? Je moet vooraf een RX laten maken of een aantal sessies volgen bij de kinesist?
Dat zijn de zogenoemde prehospitalisatiekosten. Indien deze kosten gemaakt worden binnen 30 dagen vóór de feitelijke hospitalisatie, worden ze terugbetaald door DKV. Deze onkosten kan je snel en eenvoudig inscannen en doorsturen via de DKV App.

De BVAC-attesten kunnen worden aangevraagd bij je apotheker. BVAC staat voor "bijkomende verzekering/assurance complémentaire." Dankzij AssurPharma stuurt hij de attesten rechtstreeks en elektronisch door naar de verzekeraar, wat jou administratie bespaart.

Veelgestelde vragen

3

Vergeet je Medi-Card® niet mee te nemen

Wanneer je effectief in het ziekenhuis wordt opgenomen, vergeet dan zeker niet om je Medi-Card® mee te nemen. Dit derdebetalersysteem zorgt er immers voor dat het ziekenhuis jouw facturen rechtstreeks naar DKV stuurt. Zo kan jij je focussen op je herstel, DKV doet de rest.

Je kan je Medi-Card® ook scannen met de DKV App, zodat je met je smartphone al de nodige informatie op zak hebt. Leuke extra: scan ook de Medi-Card® van jouw gezinsleden.

Veelgestelde vragen

4

Breng DKV op de hoogte van jouw hospitalisatie

Een hospitalisatie moet je melden bij DKV bij voorkeur binnen vijf dagen na opnamedatum. Je ontvangt de nodige documenten van de opnamedienst van het ziekenhuis, die je per post kan opsturen. Je kan dit ook digitaal doorsturen, door de QR-code op het formulier in te scannen via de DKV App op smartphone of tablet.

Zo stellen wij alles in werking om jouw dossier op te volgen.

Veelgestelde vragen

5

Ontslagen uit het ziekenhuis.
En nu ?

Je bent ontslagen uit het ziekenhuis, maar dient nog een periode thuis te blijven. Wat met de kosten tijdens deze periode? De medische kosten die je tot 90 dagen na de hospitalisatie maakt, worden eveneens gedekt door jouw verzekering. Deze onkosten kan je snel en eenvoudig inscannen via de DKV App.

De BVAC-attesten kunnen worden aangevraagd bij je apotheker. Dankzij AssurPharma stuurt hij de attesten rechtstreeks en elektronisch door naar de verzekeraar, wat jou wat administratie bespaart.

Veelgestelde vragen

6

Herstellen maar!

Indien je al deze stappen doorlopen hebt, ben je administratief in orde en kan je je volledig focussen op een spoedig herstel.

Wij wensen je alvast veel beterschap!

7

My DKV:
het online klantenportaal

My DKV is het online klantenportaal van DKV Belgium. Op dit portaal kan je online je kostenafrekeningen bekijken en binnenkort vergoedingen opvolgen, waar en wanneer je maar wil.

Registreer je nu via mail.dkv.be of login via www.mydkv.be.

My DKV
Mijn verblijf voorbereiden
Op de dag van je opname meld je je in het ziekenhuis aan aan het onthaal. Indien je over een Medi-Card® beschikt, geef je deze af. Heb je geen Medi-Card®, dan vul je een aangifteformulier in en stuur je dit op naar DKV.

http://www.dkv.be/pdfbib.ashx?lang=nl&id=66101.pdf

Je hoeft DKV vooraf niet te contacteren.
Bij gebruik van de Medi-Card® ontvang je van het ziekenhuis een schadeaangifte (formulier S28/4) die je ons binnen de 5 dagen volledig ingevuld dient te bezorgen. Indien je geen gebruik maakt van de kaart, dien je ons de schadeaangifte (formulier S28/1) volledig ingevuld te bezorgen. Je vindt dit formulier hier.

Voor een correcte werking van de Medi-Card® raden wij aan het volgende te controleren:

  • Zijn je premiebetalingen voldaan?
  • Heeft het ziekenhuis een conventie met DKV? De volledige lijst van geconventioneerde ziekenhuizen vind je hier.
  • Zijn er bepaalde uitsluitingen opgenomen in je polis?
  • Is de ingreep medisch noodzakelijk? Niet-medisch noodzakelijke ingrepen zijn immers niet gedekt.
DKV App is een handige en gratis applicatie voor smartphone en tablet. Met de app kan je je Medi-Card® scannen en heb je zo alle nodige informatie bij de hand indien je gehospitaliseerd wordt. Je kan eveneens al je medische kosten scannen en verzenden zodat de administratieve verwerking vlotter verloopt. Via DKV App kan je ook je hospitalisatie aangeven. De app geeft eveneens informatie over de dichtstbijzijnde ziekenhuizen in België die werken met Medi-Card® en in het buitenland gebruik je hem als DKV Assistance.

http://www.dkv.be/nl/content/dkv-app/
Indien je over een Medi-Card® beschikt, geef je deze af bij opname en dien je geen voorschot te betalen. Zo wordt DKV op de hoogte gebracht van je hospitalisatie en regelen wij de betaling van de factuur rechtstreeks met het ziekenhuis via ons derdebetalersysteem.
Prehospitalisatiekosten
Dit zijn alle medische kosten die een rechtstreeks verband hebben met jouw opname en die je maakt vóór de feitelijke opname. In het merendeel van de gevallen is dit 30 dagen (of 60, naargelang je waarborg) voor jouw opname, maar controleer dit zeker in jouw polis of contacteer ons.
Dit is het geval indien het vervoer met de ziekenwagen medisch noodzakelijk is, de patiënt vervoerd wordt van de plaats van het ongeval naar het ziekenhuis en voor zover hij effectief gehospitaliseerd wordt.
BVAC staat voor “bijkomende verzekering/assurance complémentaire”. Het BVAC-attest is een bewijs dat jouw verzekeraar nodig heeft om bepaalde medicijnen, medische hulpmiddelen of verzorgingsproducten die voorgeschreven zijn, te vergoeden. In een hospitalisatieverzekering zijn dat vaak farmaceutische kosten voor en na een ziekenhuisopname.
Dit is een papieren formulier, maar sinds 1 juni 2015 wordt de elektronische versie geleidelijk aan ingevoerd.
De terugbetalingspercentages van jouw medische onkosten worden gedefinieerd in de Tarifaire Verzekeringsvoorwaarden van jouw contract. Controleer dit zeker in jouw polis of contacteer ons.
Vergeet je Medi-Card® niet mee te nemen
Werd je Medi-Card® gestolen of raakte je ze kwijt? Vul dan dit formulier in om een nieuw exemplaar aan te vragen. http://www.dkv.be/nl/forms/duplicaatmedicard/
De datum die op de kaart vermeld staat, is de datum vanaf wanneer je kaart geldig is. Er wordt nergens een vervaldatum gemeld, aangezien de kaart blijft gelden zolang jouw contract in orde is.
In de Belgische ziekenhuizen die de Medi-Card® aanvaarden. Hier vind je een volledige lijst:
http://www.dkv.be/pdfbib.ashx?lang=nl&id=66308.pdf
Het ziekenhuis aanvaardt jouw Medi-Card® niet omdat ze geen overeenkomst met DKV heeft afgesloten. In dit geval volstaat het om ons een schadeaangifteformulier op te sturen met vermelding van de reden van opname. Na aanvaarding van het schadegeval en bij ontvangst van de ziekenhuisfactuur, stuur je de factuur naar DKV voor terugbetaling.
http://www.dkv.be/pdfbib.ashx?lang=nl&id=66101.pdf
Breng DKV op de hoogte van jouw hospitalisatie
Op de dag van je opname meld je je in het ziekenhuis aan aan het onthaal. Indien je over een Medi-Card® beschikt, geef je deze af. Heb je geen Medi-Card®, dan vul je een aangifteformulier in en stuur je dit op naar DKV.

http://www.dkv.be/pdfbib.ashx?lang=nl&id=66101.pdf

Je hoeft DKV vooraf niet te contacteren.
Bij gebruik van de Medi-Card® ontvang je van het ziekenhuis een schadeaangifte (formulier S28/4) die je ons binnen de 5 dagen volledig ingevuld dient te bezorgen. Indien je geen gebruik maakt van de kaart, dien je ons de schadeaangifte (formulier S28/1) volledig ingevuld te bezorgen. Je vindt dit formulier hier.

Voor een correcte werking van de Medi-Card® raden wij aan het volgende te controleren:

  • Zijn je premiebetalingen voldaan?
  • Heeft het ziekenhuis een conventie met DKV? De volledige lijst van geconventioneerde ziekenhuizen vind je hier.
  • Zijn er bepaalde uitsluitingen opgenomen in je polis?
  • Is de ingreep medisch noodzakelijk? Niet-medisch noodzakelijke ingrepen zijn immers niet gedekt.
DKV App is een handige en gratis applicatie voor smartphone en tablet. Met de app kan je je Medi-Card® scannen en heb je zo alle nodige informatie bij de hand indien je gehospitaliseerd wordt. Je kan eveneens al je medische kosten scannen en verzenden zodat de administratieve verwerking vlotter verloopt. Via DKV App kan je ook je hospitalisatie aangeven. De app geeft eveneens informatie over de dichtstbijzijnde ziekenhuizen in België die werken met Medi-Card® en in het buitenland gebruik je hem als DKV Assistance.

http://www.dkv.be/nl/content/dkv-app/
Indien je over een Medi-Card® beschikt, geef je deze af bij opname en dien je geen voorschot te betalen. Zo wordt DKV op de hoogte gebracht van je hospitalisatie en regelen wij de betaling van de factuur rechtstreeks met het ziekenhuis via ons derdebetalersysteem.
Ontslagen uit het ziekenhuis. En nu ?
Dit zijn alle medische kosten die een rechtstreeks verband hebben met jouw opname en die je maakt na de feitelijke opname. In het merendeel van de gevallen is dit 90 dagen (of 180, naargelang je waarborg) na jouw opname, maar controleer dit zeker in jouw polis of contacteer ons.
Dit is het geval indien het vervoer met de ziekenwagen medisch noodzakelijk is, de patiënt vervoerd wordt van het ziekenhuis naar zijn woonplaats en voor zover hij effectief gehospitaliseerd is geweest. Vervoer tussen twee ziekenhuizen is eveneens gedekt.
BVAC staat voor “bijkomende verzekering/assurance complémentaire”. Het BVAC-attest is een bewijs dat jouw verzekeraar nodig heeft om bepaalde medicijnen, medische hulpmiddelen of verzorgingsproducten die voorgeschreven zijn, te vergoeden. In een hospitalisatieverzekering zijn dat vaak farmaceutische kosten voor en na een ziekenhuisopname.
Dit is een papieren formulier, maar sinds 1 juni 2015 wordt de elektronische versie geleidelijk aan ingevoerd.
De terugbetalingspercentages van jouw medische onkosten worden gedefinieerd in de Tarifaire Verzekeringsvoorwaarden van jouw contract. Controleer dit zeker in jouw polis of contacteer ons.